mandag, april 07, 2014

Vil man ikke høre, så må man føle :-)

Ovre hos Jette så jeg en opskrift på "snyde" brownies, altså brownies uden chokolade og ja så blev jeg fristet til at prøve at lave opskriften om til en sukkerfri af slagsen. Det gør jeg indimellem og det plejer at lykkes fint.
Denne gang lavede jeg lidt research på nettet og læste et sted at sukker i brownies er nødvendigt for at kagen skal få den karakteristiske sejhed som en brownie har indeni. Nå nå tænkte jeg, det må komme an på en prøve og i dag har jeg så prøvet.

Altså den smager faktisk ret godt, men den er altså blevet temmelig flad og allerede efter 10 minutter i ovnen kunne jeg se at den ikke skulle ha´ mere, så ud kom den og den er egentlig ikke ret meget brownie-agtig.......nærmere bare en flad (5 mm) kakaosnitte med nødder på toppen. Muligvis er løsningen at lave en større portion dej eller at bruge en mindre form, men det vil jeg ikke til at eksperimentere med lige nu.
Min sukkerfrie opskrift skal I blive skånet for og jeg vil anbefale jer at bage efter originalopskriften, hvis I er blevet fristet :-) og kig endelig ind på Jettes fristende blog, der bugner af lækre opskrifter.

6 kommentarer:

  1. Du har jo trods alt også lært noget af det. Den ligner mere en rugbrød end en kage, så sund at du måske kan bruge den som brød til morgenmad.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Så sund tror jeg nu ikke den er :-D så jeg holder mig til min havregrød eller skyr til morgenmad :-)

      Slet
  2. Hej Jane. Øv at det ikke lykkedes. Og hvis den smager så den godt kan spises, mon så ikke den forsvinder alligevel :-) Men det er med bagning, at nogen gange går det bare helt anderledes end man lige forventede. Jeg har netop taget nogle kager ud af ovnen som skulle have været små og fine og så er de nærmest væltet ud af formen :-) kh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, den smager faktisk rigtig godt og jeg er helt sikker på den forsvinder som dug for solen. Drengene herhjemme lader ikke en chance for kage gå fra sig. Som jeg også har skrevet som svar til Merete nedenunder, så tror jeg egentlig bare jeg skulle ha brugt en mindre form........må eksperimentere med den igen en anden dag :-)

      Slet
  3. Hej Jane
    Du du gør dette, så skal du bruge perfect fit som er erstatning for sukker og fedt. Dyrt men det kan betale sig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete, det er netop perfect fit jeg har brugt. det bruger jeg altid når jeg bager sukkerfrit :-) Jeg tror egentlig resultatet ville være godt nok hvis jeg havde brugt en mindre form. Perfect fit og sukker fylder jo forskelligt, så min dej er blevet mindre end den oprindeligt skulle ha været. Normalt betyder det ikke så meget, men lige i denne opskrift er der jo forholdsvis meget sukker i forhold til melmængden.

      Slet