torsdag, januar 19, 2012

De grønne hoser

“Det at gøre sine hoser eller strømper grønne er et specielt dansk udtryk. Det bygger på en gammel skik med at en heldig frier fik en grøn strømpe, mens en forsmået frier fik en sort”. Hentet fra Middelalderinfo

Grøn 005

Endnu et par strømper er færdige, nr 16 i rækken til 26ppii.

Denne gang strikket i Sisu fra Sandnes. Det er ikke første gang jeg strikker i det garn, men vist nok første gang jeg strikker strømper af det. Det bliver  absolut ikke sidste gang. Jeg kan rigtig godt li´ at strikke af det og det findes i masser af flotte farver. Og så synes jeg snoningen kommer rigtig flot frem.

Grøn 007

FAKTA

Opskrift: Basic cabled socks

Garn: 75 gram Sisu farvenr. 8514

Pinde: Strømpepinde nr 2½ mm

Ændringer: Jeg har strikket 20 omg rib 2 r, 2 vr inden jeg begyndte på snoningen. 6 snoninger inden hæl, hvor jeg har strikket hælflap istedet for timeglashæl.

For en god ordens skyld, så er strømperne til mig og ikke til en eventuel frier…..jeg er allerede i gang med planlægning af sølvbryllup i 2013.

14 kommentarer:

  1. Hvor er de flotte !

    Hælen inde på selve opskriften, gad jeg virkelig godt kunne finde ud af at lave.. Men jeg fatter hat.......

    Hyggehygge

    Marianne

    SvarSlet
  2. Hej Marianne
    Jeg kan godt lave den rigtige hæl, men jeg kan egentlig bedst li´ "min" hæl. Den har en bedre pasform og sokken sidder meget bedre på foden....efter min mening :-))

    Og tak forresten ;-)

    SvarSlet
  3. Flotte sokker i en herlig vårgrønn farge.

    Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlet
  4. De var veldig fine! Gjorde seg godt med en enkel flette på skaftet! Og så er det så deilig å strikke sokker av garn som ikke har sytråd-tykkelse!!!!

    SvarSlet
  5. rigtig fine strömper, dejlig farve. forresten så siger vi også her at de unge mænd gör sine hoser grönne for damerne.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  6. Sikke nogle søde strømper i en rigtig forårsgrøn. Nu kan du jo gøre dine hoser grønne, eller det har du jo gjort.

    SvarSlet
  7. Lækre sokker og farven er da helt forårsagtig :)

    SvarSlet
  8. Fine sokker.

    Nu kan foråret bare komme

    SvarSlet
  9. Så fine sokker i veldig fin farge! :) Mye annet fint her inne også :)

    SvarSlet
  10. Så flotte sokker. Så ut til å være en utrolig stilig farge på de også ;)

    SvarSlet
  11. Hvor er de fine ! Strømper kan man ikke få for mange af.

    SvarSlet
  12. De er flotte - er vild med farven :-)

    SvarSlet