tirsdag, december 15, 2009

Havregrynskugler

Havregrynskugler hører julen til.


Skålen de er i, er en jeg har malet da jeg i en fjern fortid malede på porcelæn, helt tilbage i 1983.



Havregrynskugler

125 g smør
3 dl havregryn
1½ dl flormelis
½ dl kakao
2 tsk vanillesukker
3 spsk kold kaffe
1 dl kokosmel til at trille kuglerne i

Alle ingredienser (undtagen kokos) blandes godt sammen (jeg bruger foodprocessor, men en blender eller håndmikser kan sagtens bruges i stedet)
Tril små kugler og rul dem tilsidst i kokosmel.
Har du nogen i familien der ikke kan li´ kokosmel, så kan de sagtens rulles i kagekrymmel, men jeg foretrækker selv kokos. Smag og behag!

7 kommentarer:

  1. Tak for opskriften - jeg ledte netop efter en opskrift på havregrynskugler.

    (Jeg har også lidt porcelæn fra min skumle fortid i 80'erne, hvor jeg gik til porcelænsmaling i ungdomsskolen)

    SvarSlet
  2. Tak for opskriften. Det ser lækkert ud og hver er din skål sød. Den er helt speciel.

    SvarSlet
  3. He he... Jeg kan huske at ha' set skålen; det er et par dage siden. Lækkert med havregrynskugler; det er vist 100 år og en madpakke siden jeg har lavet sådan nogle. Måske man sku' gi' sig til det, hvis vi sner inde...

    SvarSlet
  4. Uhm, sådan nogle lavede jeg hver jul, da jeg var barn ;)

    SvarSlet
  5. Jeg er også til kokos - værre er, at mit jubeludbrud fik Rimkogeren til straks at spørge, hvad jeg dog så...
    Hvis jeg i morgen - som i dag, hvor sneen skulle nydes - er sent ude med nyt i mit legehus, ja så ved du hvorfor, ja nemlig, laver havregrynskugler *LOL*

    SvarSlet
  6. åhh jane vilken fin skål du målat,
    i sverige säger vi negerbollar om havregrynskugler, så får vi inte säga nu, det är rasistiskt.

    SvarSlet
  7. Hej Jane!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet